دسته‌بندی نشده

رنگ دیوار آجری     

رنگ دیوار آجری     

رنگ دیوار آجری

دیوارهای آجری، با گذر زمان ممکن است دچار فرسودگی شوند و نیاز به ترمیم داشته باشند، از این رو می توان با رنگ آمیزی آنها، به آنها جلوه ای دوباره بخشید و ظاهر آنها را زیباتر از قبل ساخت. علاوه بر ظاهر آجر، رنگ کردن سبب مقاومت بیشتر آن شده و از آن در برابر عوامل مختلف محیطی محافظت و جلوگیری می کند.

نحوه ی رنگ کردن دیوار آجری

مراحلی که برای رنگ آمیزی دیوار آجری باید طی شود، در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد:

رنگ دیوار آجری     

آماده سازی دیوار آجری

بهتر است قبل از انجام هر گونه رنگ آمیزی، به محیط اطراف آن نیز توجه نمود. از این رو برای این که به وسایل اطراف دیوار آسیبی وارد نشود و رنگی نشوند، بهتر است کف و روی آنها را با استفاده از پوششی پلاستیکی پوشاند. همچنین در صورتی که هر یک از وسایل اطراف، قابلیت جابجایی و حمل دارند را می توان هنگام رنگ آمیزی، به محیطی دیگر منتقل نمود. از نوار نقاشی نیز می توان برای دیوارهای مجاور و یا قسمت هایی که نیاز به رنگ شدن ندارند، استفاده نمود تا تمیز باقی بمانند.

تمیز کردن و پاکسازی دیوار آجری

برای این که رنگ به خوبی بر روی دیوار آجری نمایان شود، قبل از رنگ آمیزی باید به خوبی تمیز شود. همچنین باید توجه داشت که باید رنگ داشتن یا نداشتن دیوار را از قبل بررسی نمود. در صورتی که دیوار آجری هیچ گونه رنگی از قبل بر روی آن اجرا نشده باشد، برای تمیز کردن آن، باید آن را با فشار آب شست تا آلودگی، گرد و غبار و کپک های آن به طور کامل از بین بروند. برای این که این کار به خوبی صورت گیرد، می توان از دستگاه های کارواش، واترجت و یا سطل آب و صابون به همراه پارچه ی تمیز استفاده کرد. آب و صابون کمک بسزایی در کپک نزدن دیوار آجری خواهد کرد.

حال در صورتی که دیوار از قبل رنگ شده باشد، ابتدا باید از دستگاه سندبلاست برای دیوارهای بزرگ و از کاردک برای دیوار های کوچک استفاده نمود، سپس برای پاکسازی بهتر دیوار آجری، از محلول آب و صابون استفاده نمود و سپس با فشار آب به خوبی آن را شست. باید دقت نمود که پس از پاکسازی و شستن دیوارهای آجری، باید به طور کامل دیوار خشک شود و بعد رنگ آمیزی صورت گیرد.

آسترکشی دیوار آجری

آسترکشی برای این منظور است که سطح دیوار آجری، قبل از رنگ آمیزی صاف و صیقلی شود. پرایمرها، نوعی آستر هستند که دوام رنگ اجرایی را بالا برده و سطح آن را یکدست می سازد. همچنین اعمال آن سبب جلوگیری از پوسته پوسته شدن و یا تغییر رنگ دیوار آجری خواهد شد.

اما باید توجه داشت که قبل از این که آسترکشی صورت گیرد، رنگ شده بودن و یا نبودن دیوار از قبل بررسی گردد. به این منظور که اگر دیوار قبلا رنگ نشده باشد، باید هم از سیلر و هم از پرایمر استفاده نمود، و اگر رنگ شده باشد، دیگر نیازی به اجرای سیلر نیست و تنها پرایمر کافی است.

در صورتی که سیلر اعمال می شود، باید کاملا خشک شود و بعد روی آن پرایمر اعمال گردد. باید دقت کرد که پرایمر در همه جای دیوار و بین اتصالات آن زده شود و اگر قبل از خشک شدن کامل آن، بر روی آن سنباده بکشید، جذب رنگ بیشتر می شود.

پرایمر را باید با غلطک اعمال کرد؛ پرایمری که قبل از رنگ دیوار آجری مورد استفاده قرار می گیرد، پرایمر روغنی و ضد آب می باشد. هر چه غلطک، پوشش ضخیم‌ تری داشته باشد، بهتر می‌توان پرایمر را به درون درز و شکاف‌ های آن اعمال کرد.

درزگیری و بتونه کاری

بتونه کاری بیشتر برای دیوارهای آجری قدیمی استفاده می شود تا درزهای آن پر شده و فضای رنگ آمیزی بر روی آن فراهم شود. در واقع پس از آسترکشی، در صورتی که سوراخ، حفره ، بند و… روی دیوار آجری مشاهده شد، باید آنها را پر کرد تا رنگ آمیزی زیباتر و یکدست تر انجام شود. باید توجه داشت که برای شکاف‌ های ریز بر روی دیوار آجری از بتونه نقاشی، و برای شکاف‌ های بزرگ ‌تر از بتونه درزگیر استفاده می شود.

رنگ کردن دیوار آجری

پس از انجام تمامی اقدامات ذکر شده، نوبت به رنگ آمیزی دیوار آجری می رسد. برای رنگ آمیزی باید رنگ مناسب را برای آن انتخاب نمود و مطابق محیط انتخاب دیوار آجری، تصمیم  گیری کرد و شرایط قرارگیری و عوامل محیطی موثر بر آن را بررسی نمود. برای رنگ آمیزی، می توان از غلطک استفاده کرد تا تمیزتر و یکدست تر اعمال شود. پس از خشک شدن لایه اول رنگ، می توان یک بار دیگر برای لایه دوم، رنگ را اجرا نمود.

ابزارهای مورد نیاز برای رنگ دیوار آجری

برای این که بتوان دیوارهای آجری را به شکل درستی رنگ آمیزی کرد و به آن جلوه و ظاهری دوباره بخشید، می توان از ابزارهای زیر استفاده نمود:

  • پوشش پلاستیکی و نوار نقاشی
  • محلول آب و صابون
  • پارچه ی تمیز
  • غلطک نقاشی (کاور نیم تا یک چهارم اینچ)
  • قلم ‌مو پلاستیکی
  • سیلر و رنگ آستر (پرایمر)
  • بتونه و درزگیر

چه رنگی برای رنگ کردن دیوار آجری مناسب است؟

چند نوع رنگ برای رنگ آمیزی دیوارهای آجری وجود دارد. این رنگ ها شامل رنگ های معمولی، رنگ های روغنی، رنگ های آجرنما و… می شوند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود دارند. اما باید توجه داشت که همگی آنها، از نفوذ رطوبت به دیوار آجری جلوگیری کرده و مقاومت آنها را افزایش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *